21 de gener del 2009

BASES PER A UN DOCUMENT DEFINITIU DEL PEC

a) QUÈ ÉS LE PEC?

El Projecte Educactiu de Ciutat de Gavà recull una descripció de la realitat educativa de la ciutat de Gavà. L’Ajuntament de Gavà va endegar el PEC pels següents motius:

· Perquè l’educació ha d’assumir nous reptes més enllà de l’escola, al llarg de tota la vida i de tipus integral (que abasti aspectes varis de la vida quotidiana i la diversitat de la seva població).
· Pel paper que el govern local té i ha de tenir en l’acció educativa: És el millor posicionat per definir i dur a terme la política educativa, pel caràcter global de la seva actuació, per la seva capacitat de conèixer millor la realitat ciutadana i per la seva proximitat.
· Perquè més enllà de l’ordenació competencial, la ciutat ha de passar de ser un simple escenari de l’acció educativa a ser un agent educatiu.
· Per avançar cap a una ciutat més cohesionada i més justa des d’una perspectiva educadora assumida i compartida entre el govern local i la ciutadania.

Qualsevol projecte educatiu de ciutat defineix quines són les prioritats educatives del municipi, és a dir, concretament defineix quins principis, quins objectius, quines metodologies i quins programes han de guiar l’acció educativa de la ciutat. Com a norma bàsica, el PEC és fruit de la participació tant en la definició de necessitats com en la discussió de possibles solucions. És també un instrument amb que les ciutats prenen part activa per aconseguir més educació i més ciutadania.

A continuació presentem un breu resum del document de diagnosi presentat al 2007 per l’elaboració del definitiva del PEC.



b) PRINCIPIS I LÍNIES ESTRATÈGIQUES DEL PEC

1.1.Oportunitat de millora percebudes

- Escassetat d’activitats intergeneracionals i d’espais on es puguin reunir nens, joves i gent gran sense fer-se nosa.
- Cal fomentar l’ús del transport públic, anar caminant als centres escolars i una nova educació vial
- Cal evitar una fragmentació de les activitats culturals i artístiques a partir d’un treball conjunt que permeti avançar de manera uniforme en totes dues tipologies d’activitats per tal de millorar l’arribada a la població i transformar aquests recursos educatius una eina de cohesió social.
- Sensació que s’estan desviant recursos i atencions cap als centres educatius de titularitat concertada o privada en prejudici de la pública.
- La població de Gavà opina que el centre està més net, més proveït d’infraestructures, serveis i més vigilat que altres territoris de la ciutat.

1.2.Línies estratègiques

Línia estratègica 1: Potenciar dinàmiques actives en l’elaboració de recursos educatius
EIX 1.1 Elaboració de campanyes cíviques inclusive

Línia estratègica 2: Cohesió Territori
EIX 2.1: Millora de la viabilitat i accés als recursos Educatius
EIX 2.2: Contribuir a la cohesió territorial a partir de la vessant educativa
EIX 2.3: Potenciació de zones deteriorades a través de la formació de joves

Línia estratègica 3: Cohesió Ciutadania
EIX 3.1: Gent gran com a actors educatius
EIX 3.2: Ampliar vies de contacte entre diferents generacions
EIX 3.3: Potenciar espais educatius accessibles a tota la ciutadania

Línia estratègica 4: Coordinació i potenciació dels recursos Educatius
EIX 4.1: Elaboració d’un banc de recursos
EIX 4.2 Taula de projectes comuns
EIX 4.3 Campanya destinada a la població jove
EIX 4.4 Pla d’usos

1.3.Principis transversals
- Igualtat d’oportunitats
- Educació en valors
- Atanció a la diversitat
- Diversitat famliar
- Educació de 0 a 100 anys


c) GAVÀ, CIUTAT EDUCADORA

La filosofia de la Ciutat Educadora entén l’educació com quelcom que va més enllà dels propis centres educatius: l'educació és cosa de tota la ciutat i és el capital social de la seva ciutadania. La ciutat s’entén com un agent educatiu permanent i plural; una ciutat que es relaciona amb el seu territori amb l’objectiu d’aprendre i enriquir la vida dels seus habitants. El dret a la ciutat educadora és una garantia rellevant dels principis d'igualtat, justícia social i d'equilibri territorial entre totes les persones, proporcionant una especial atenció a la formació, la promoció i el desenvolupament de tots els seus habitants.

Un dels reptes de Gavà com a ciutat educadora és promoure l'equilibri i l'harmonia entre identitat i diversitat, tenint present les aportacions de les comunitats que la integren i el dret de totes les persones que hi conviuen a sentir-se reconegudes des de la seva pròpia identitat cultural potenciant la igualtat d’oportunitats.

És en aquest sentit que el Projecte Educatiu de Ciutat (PEC) presentat l’any 2007 és un element més dintre del procès de construcció de Gavà com a ciutat educadora. A partir d’aquest procés de participació i responsabilització que va implicar el conjunt de la societat de Gavà, va sorgir la idea, entre moltes d’altres, de crear una xarxa educativa integrada que esdevingués fonamental per relacionar centres educatius, famílies, entitats culturals, associacions de lleure i el conjunt de la ciutadania. El Projecte Educatiu de Ciutat va expressar el convenciment de que tots els ciutadans i ciutadanes de Gavà, des del seu àmbit d’incidència més pròxim, també eduquen.Així, doncs, la Xarxa Gavà Educa, vol ser un conjunt d’agents integrats per diferents estaments de la societat gavanenca i vinculats a diferents àmbits que accepten els compromissos del PEC i de la Carta de Ciutats Educadores. L’objectiu de la Xarxa Gavà Educa és que, des del compromís i la responsabilitat, s’actuï per fer de Gavà una ciutat educadora més cohesionada territorialment i social, potenciant tots els seus recursos educatius, mitjançant:

- La creació d’espais de treball i de pensament col·lectiu per poder abordar aspectes educatius d’interès comú i elaborar propostes que facin de Gavà una Ciutat més Educadora.- Possibilitar espais de col·laboració i coneixement entre tots els actors implicats a la ciutat en matèria educativa.
- Compartir esforços i recursos per tal d’optimitzar les propostes educatives de la ciutat.


d) RECORREGUT HISTÒRIC DEL PEC


1. Presentació del projecte a la ciutadania – I Jornada PEC (gener 2006)
2. Realització del l’estudi de diagnòstic (feb. – jun. 2006)
3. I Forum PEC (novembre 2006)
4. Sessions de treball de les comissions (del 25 nov. 2006 al 7 feb. 2007)
5. I Festa de l’Educació (octubre 2007)
6. II Forum PEC (novembre 2008)
7. II Festa de l’Educació (novembre 2008)
8. III Forum PEC (setembre 2009)